maandag 22 september 2008

JAZZ IN VEENENDAAL 1963-1964

In februari 1963 kwamen we voor het eerst in de samenstelling John de Jong, piano, Rob Thoomes bas, Leo Coïni gitaar, Mik (toen nog Frits) Thoomes drums en Tineke Greve zang.
Helemaal in het begin bespeelde Han Troost de piano.
Je kunt het het John de Jong kwartet noemen.
John was leraar aan de Mulo en een uitermate goede pianist.
In april 1963 speelden we in Sola Fide op de jaarlijkse grote schoolavond van het CLV.
Er is een stukje in de Vallei over verschenen en er stond ook een foto in de krant.
In de recensie werd Tineke vergeleken met Rita Reys.
Tevens werd er in die maanden de jazzclub Euterpe opgericht.
Avonden werden in eerste instantie gehouden op de zolder van de Koningin Juliana Mulo, later herinner ik me een grote, druk bezochte avond in de Korenbeurs op de markt ergens in september en weer later zaten we in Hotel La Campagne aan de Nieuweweg.

Er werden lezingen gehouden en er werd gespeeld. We hadden inmiddels nieuwe mensen erbij, te weten Arie Teunissen saxofonist uit Ede-Bennekom en Will Kuypers, zang.
Ook mijn broer Rob Greve, drums en zijn vriend Willem Kau op bas speelden wel eens mee.
In die periode, september 1963, is Mik in contact gekomen met Han Bennink, die hem drumles ging geven.
Han was in die tijd regelmatig drummer bij het trio Pim Jacobs-Rita Reys vandaar dat hij ook met hen contact kreeg.
De foto's van het concert van Rita Reys zijn van 23 mei 1964 uit De Instuif aan de Industrielaan.
De Instuif was een voorloper van De Pomp en De Geut.
Pim Jacobs had met zijn trio al eens eerder een schoolconcert gegeven op het CLV maar dan praten we over ca. 1961-1962.
In de Instuif is ook het Herman Schoonderwalt Kwartet met Robbie Madna, Jan Huyds en Cees See geweest, beroemdheden in die tijd en mijn broer nam ze na afloop gewoon mee naar huis voor een afzakkertje, daarmee het thuisfront helemaal in paniek brengend.
1964 werd er niet meer door ons eigen kwartet gespeeld zover ik weet.
John de Jong is later naar Rotterdam verhuisd waar hij gespeeld heeft in een band met zang van Joke Bruijs, die toe nog aan haar carrière moest beginnen.
Wel heb ik nog een keer gezongen met Dick Schoonderbeek en Rijk van Rotterdam, ik dacht dat dit op een kleine avond op het CLV was in de gymzaal.
Ik heb er nog een foto van. Zij zijn duidelijk later begonnen dan wij.
Let wel ik was 14-15 toen we in 1963 starten.
Ook Paul van Kreel en zijn helaas te jong overleden vriend Eddy van Schagen waren in de eerste klas HBS waarin we samen zaten nog niet met jazz bezig, dat kwam later pas.
(Tineke van Voorthuijsen-Greve)

De hier geplaatste foto's zijn afkomstig van de site van Jan Hendriks
(click op de naam voor een directe link).
Er staan nog veel meer fraaie foto's op, gemaakt in de Jazzclub Veenendaal, Eerbeek en later op het North Sea Jazz Festival. Een bezoekje is de moeite waard.

Iets over Jan Hendriks
Als jonge knaap woonde ik in Veenendaal en zat op de MULO in Rhenen.
Mijn moeder had café 't Raedhuys, waar ik altijd zat te drummen (veens lawaai te maken).
Een tweetal heren van de SKF-band hoorden dat kabaal en nodigden mij uit drummer te worden in die band.
Daarin speelden o.a. Bob Jonker op gitaar, Rob Greve op trompet, Nico Achterberg op bas en Cees van de Dikkenberg op baritonsax; allen woonachtig in Veenendaal.
Het geheel stond onder leiding van Bertus van Hees (op trombone).
Daarna kwam 2 jaar militaire dienst; m'n drumstel verkocht en daarna ben ik getrouwd en in Amsterdam gaan wonen.
Toen we weer in Veenendaal gingen wonen maakten we onder meer kennis met Frits (Mik) Thoomes. Die organiseerde jazzconcerten in Veenendaal.
Hij stapte overal op af en haalde landelijk bekende musici naar een oud schoolgebouwtje aan de Industrielaan, waar gespeeld werd in allerlei samenstellingen (jam sessions) waar ook Veenendalers bij betrokken waren, te weten Tinie Greve, zang, haar broer Rob op trompet, Mik Thoomes (drums), Rob Thoomes (bas) en John de Jong piano.

Iets over Tineke Greve
Mijn vroege belangstelling voor jazz kwam voornamelijk door mijn 8 jaar oudere broer, die al zeer jong verslaafd was aan jazz. Hij speelde drums en trompet (in de kelder thuis). Ging vaak stiekum langs de regenpijp naar buiten om bij Hans van der Wilk, Nico Achterberg en consorten naar jazz te luisteren en met hen te spelen.
Rob Thoomes, Tini Greve en Leo Coïni
Deze mensen waren veel ouder dan hij dus vandaar het stiekeme.
Rob is later bij Philips Phonogram gaan werken en is uiteindelijk dé man van de jazz in Nederland geworden bij deze firma.

Ik ben opgevoed met jazz, en was al heel jong verstokt fan van Rita Reys.
Op mijn tiende kreeg ik een LP van Elvis Presley maar mijn broer ging die voor me omwisselen bij The Blue Note in de Utrechtsestraat in Amsterdam voor EPtjes van Rita Reys en the Jazz Messengers.
Die vond ik veel mooier. Liedjes als 'Tous les Garçons' van Françoise Hardy zong ik trouwens ook wel voor mijzelf, want Franse chansons vond en vind ik ook erg mooi.

Op de eerst geplaatste foto zien wij Mik Thoomes en Tineke Greve.
De tweede foto is gemaakt tijdens het beschreven optreden van Rita Reys met het trio Pim Jacobs. Van de mensen die op de foto staan, herken ik Paul van Kreel, naast hem zit Rijk van Rotterdam.
Ik was wel bij dat concert aanwezig, maar sta niet op de foto.
(Han Troost)

1 opmerking:

Anoniem zei

Dat moet Rob Greve zijn die later bij Phonogram ging werken. Een echte jazz liefhebber!