woensdag 28 januari 2009

POPFESTIVAL 1973

"Het grootste popfestival dat er in heel Nederland zal plaatsvinden". Zo annonceert het driemanschap Henk van den Berg, Gert Schoonderbeek en Henri Bruitsman, de onderneming op 30 april, die ze nu driftig bezig zijn voor te bereiden. In een grote circustent, midden in het stadspark, zullen die dag in een twaalf uur durende non-stop show, zes popgroepen en een mobiele discotheek te zien, en vooral te horen zijn. Daardoor wordt de belangstelling van enige duizenden jongeren verwacht. Met het oog op die verwachte grote toeloop zijn er bij circa twintig voorverkoopadressen tussen Arnhem en Utrecht, tegen gereduceerde prijs, kaarten voor deze happening verkrijgbaar.

Van den Berg, Bruitsman en Schoonderbeek hebben in de achterliggende jaren een reputatie opgebouwd, als het gaat om het organiseren van dergelijke festivals. Vorig jaar verstevigden zij die faam door een popfestival op poten te zetten, compleet met de verkiezing van een miss Veenendaal en nog een handvol randversieringen. Die miss-verkiezing zien zij niet meer zitten, vandaar dat die dit jaar niet op het programma voorkomen. Het wordt op Koninginnedag een pure eigentijdse muziekdemonstratie.

Het komende festival belooft niet alleen qua bezoekers alle records te slaan. Ook wat betreft het aantal popgroepen en de kwaliteit, die in het voetlicht stapt, gaat de happening alle voorgaande festivals overtreffen.
Grootste trekker is, naar het trio verzekert, het optreden van Focus. Deze groep, die naar ingewijden weten te vertellen, nu een lucratief bod van een Amerikaanse platenmaatschappij in beraad heeft om zich voor ruim zes miljoen dollar aan die maatschappij te verbinden, is momenteel op tournee in de Verenigde Staten. De groep keert 24 april terug, om een week later in Veenendaal op te treden. Voor een rockshow uit de jaren vijftig zorgt de formatie Long Tall Ernie & The Shakers uit Arnhem. De organisatoren overwegen voor deze groep een stalen piano te laten aanrukken. Andere groepen met wie een contract is gesloten voor het optreden op Koninginnedag zijn Groep 1850, Solution, CCC-Inc. en het popproduct van regionale bodem Zip Fastening. Het gehele festival gaat zich afspelen in een enorme circustent van 70X30 meter, die op Veenendaals mooiste, meer dan kamerbreed tapijt in het stadspark komt te staan. De reklamespot voor dit gebeuren zal wekenlang op Radio Noordzee te horen zijn. In de voorverkoop kost een kaartje fl. 7,50, aan de kassa's op Koninginnedag moet men een tientje neertellen. "We hebben de voorverkoop ingesteld", zo zegt het driemanschap "om ook de schooljeugd in de gelegenheid te stellen dit twaalf uur durende festival bij te wonen". Ook zullen er die dag in het Stadspark verschillende buffetten aaanwezig zijn om de inwendige mens te versterken en een stand van de Veenendaalse Wereldwinkel. Wie behoefte heeft om het aantal decibellen dat de groepen ongetwijfeld weer zullen produceren te ontvluchten kunnen altijd nog kijken naar een serie lachfilms van Charlie Chaplin.

Op Koninginnedag 1973 regende het dat het goot. "We want Focus" gilden 5000 jongeren in de enorme circustent, waar Nederlands' beste popformatie Focus niet verscheen. Nerveus geworden zwaaiden de organisatoren met het contract waarin stond vastgelegd dat ze een uur zou optreden tijdens het Popfestival '73, waarvoor tieners uit het hele land naar Veenendaal gekomen waren. Maar Focus verscheen niet, en op verzoek van de organisatoren legde een ijlings opgeroepen deurwaarder beslag op de kostbare apparatuur ter waarde van ca. Fl. 80.000,- gulden. De spullen verdwenen naar het politiebureau in Veenendaal.
Het popfestival dreigde even uit de hand te lopen toen omstreeks zeven uur nog steeds de beroemde popgroep Focus niet verscheen. Aanvankelijk liep alles voortreffelijk en al vroeg in de middag raakte de circustent vol door de enorme toeloop van jongeren uit alle plaatsen van het land. Zondagavond arriveerden de eerste bezoekers reeds, een viertal hippies uit Eindhoven. De drie jongens en het meisje werden verwezen naar een camping, nadat zij liftend naar Veenendaal waren gekomen.

In de nacht van zondag op maandag werd de kostbare tent en twee aggregaten die voor de nodige stroomvoorziening moesten zorgen, zorgvuldig bewaakt. De politie nam 's morgens speciale maatregelen voor het verkeer en omstreeks het middaguur trokken duizenden jongeren in de richting van het Stadspark, op weg naar het Popfestival '73. Enkele minuten na twaalf uur daverde de muziek van Radio Noordzee als een ouverture over de groene velden.
De waardering van de bezoekers steeg aanmerkelijk toen de groepen gingen optreden. Zip Fastening, Groep 1850 en tenslotte het fameuze rock gezelschap Long Tall Ernie & The Shakers. Het werd een complete show van knapen die hun vak verstaan en zich ten volle gaven voor de tot 5000 man gegroeide toeschouwers. Theo Mulders, een der technici van Long Tall Ernie, moest extra apparatuur inzetten vanwege de slechte akoestiek van de circustent, waar de temperatuur steeg en rook de opnamen met videoapparatuur belemmerde.
Inmiddels was er paniek bij de organisatoren, Henk van den Berg, Henri Bruitsman en Gert Schoonderbeek. Nog steeds was het klapstuk van het festival niet verschenen: de topgroep Focus. Toen de laatste accoorden van Long Tall Ernie & The Shakers waren verklonken moest men wel aannemen dat de grote sterren niet zouden komen. Wel stond de apparatuur klaar, aangevoerd met twee vrachtwagens van Radio Luxemburg. Een woest geloei klonk op toen men het de toeschouwers vertelde. Jan Akkerman, de gitarist, lag op bed en wenste "niet z'n nest uit te komen". De groep zou dreigen uiteen te vallen door interne moeilijkheden, de manager zou in Emmen zijn, niemand wist hoe het in elkaar zat en in Voorburg waren ook al 4000 mensen teleurgesteld door het niet verschijnen van Focus.
Met kunst en vliegwerk kreeg men de groep CCC-Inc. op het podium en deze artiesten bleken bereid om voor 1000 gulden extra een kwartiertje langer te spelen. Koortsachtig probeerde Gert Schoonderbeek per telefoon nadere informatie te krijgen, maar Focus bleef weg. Een uurtje spelen voor 5000 gulden was voor de topformatie kennelijk nog te weinig. Inderhaast zochten de organisatoren contact met de politie, waar men uitstekend hulp ontving, een advocaat inschakelde en een deurwaarder beslag liet leggen op de apparatuur van Focus. Toen de toeschouwers zagen dat de spullen van Focus werden weggehaald begon er een gescandeerd "We Want Focus", maar rap verdween de kostbare apparatuur naar het politiebureau. Onzichtbaar hield een groot aantal politiemannen de wacht, klaar om in te grijpen als de jeugd opstandig zou worden door de enorme teleurstelling. Een jongen uit Rotterdam beklaagde zich: "Nou heb ik bijna alle platen van Focus, en voor de eerste keer zou ik ze echt zien. Daarvoor kom ik naar Veenendaal zeg". Anderen uit Amsterdam en zelfs uit Texel hadden eveneens een vergeefse reis gemaakt. Enkele duizenden vertrokken vroeger dan verwacht naar huis, anderen bleven geboeid luisteren naar CCC-Inc. en de Groningse groep Solution. Maar de stemming was eruit en vele foeterden op de "schandalige houding" van Focus.

1 opmerking:

Anoniem zei

Leuk artikel Gerard,

Ik kan me niet eens meer herinneren dat Focus niet kwam opdagen.
Maar ja, het is dan ook alweer 36 jaar geleden!
Mooie tijd gehad. We hebben nog wel in het voorprogramma van Focus gespeeld in Suzie Q destijds.
De manager van Focus was de moeder van Jan Akkerman. Wij zijn toen bij haar in amsterdam nog een keer op bezoek geweest omdat de vader van Jan Akkerman vondt dat zij ook maar onze manager moest worden. Het is uiteindelijk niks geworden.
Ook ons optreden met Kaz Lux kan ik me niet meer herinneren. Bedankt voor de info.

Groeten,
Rein Kuijer (ex gitarist Zip Fastening)