dinsdag 17 december 2013

THE SPHINX

Toen ik het digitale archief van De Vallei doornam ontdekte ik het onderstaande artikel op de voorpagina van de krant van 30 september 1966. Het is een mij volslagen onbekende groep, waar verder ook niets van te vinden is. Een voorpagina artikel over een succesvol optreden is wel wat vreemd, maar misschien weet iemand iets meer over deze band?
(gerard)

Talentvolle beatgroep The Sphinx bijzonder succesvol met haar debuut in Tiel.

De nog maar kort, voor het publiek onbekende, beatgroep The Sphinx is bezig in recordtempo de ladder van populariteit te beklimmen.

De groep bestaat uit:
A. Stolk - zang
C. Budding, drums, beiden uit Rhenen
G. van Manen - solo-gitaar
H. Coumans - basgitaar, beiden uit Veenendaal
D. Hovestad - slaggitaar
T. van Liende- gitaar, beiden uit Elst

Een echte streekgroep dus, werkte reeds lang aan een uitgebreid repertoire, waaronder nummers van The Rolling Stones, The Kinks en eigen composities.

Bandleider D. Hovestad verklaarde, dat het in zekere zin "imitaties" zijn, waarbij de eigen interpretatie bijzonder naar voren treed. Een beatgroep behoort nu eenmaal een bepaald soort sound ofwel geluid te brengen. En dat de groep succes heeft blijkt uit het feit dat zij j.l. zaterdag na een optreden in een bekende gelegenheid in Tiel, waar ondermeer bekende beat groepen zoals The Motions en The Alley Cats uit London zijn opgetreden, een groot succes behaalden, zo zelfs dat aan het einde van hun optreden het publiek bleef aandringen op enkele toegiften, waaraan door The Sphinx spontaan werd voldaan.
Dit optreden betekend voor deze talentvolle jongeren een enorme stimulans en tevens het benodigde zelfvertrouwen om ook de uitdaging van aanbiedingen uit de Achterhoek, Zeist en zelfs uit Amsterdam om te buigen tot een nog groter succes.

De toekomst voor deze sympathieke beatgroep The Sphinx ligt open, het gevecht om succes in successie is keihard.

Hans Hiensch:
Bij toeval zag ik een stukje op VL over The Sphinx. Volgens mij heb ik daar aan het einde daarbij gespeeld en heette de band later Afterglow.
Mijn geheugen begint slecht te worden maar ik denk dat Chris Budding daar meer over weet.
Harry Coumans is lang geleden al overleden. Gert van Manen speelde ook in een andere band waar ik de naam van vergeten ben, maar de drummer is kort na het optreden bij Escape ook overleden.
(20 augustus 2015)

2 opmerkingen:

Rein zei

Volgens mijn geheugen was Arie Stolk de zanger dus volgens jouw verhaal, destijds fotograaf en werkte of had een winkeltje in een van de straatjes die omhoog gaan naar het K.E. Plantsoen. Servetstraat of zo.
Hij maakte de eerste Zip strooifoto's voor ons zoals die ook in jouw kantlijn staan. Misschien helpt dit verhaal om meer boven water te krijgen. Gr. Rein

Anoniem zei

Ja is bekend,heb er zelf in gespeeld. Mijn naam is Gert van Manen.Ik heb nog wel wat info en foto's.Hebben ook opgetreden in Veenendaal,in het Dingetje,op het Zoldertje aan de Fluiterstraat en ook in de Ruif. uit deze band is later Opus X ontstaan met de solo gitarist van Quibus 5.
Als je meer info wil,
geef even aan hoe ik het beste contact op kan nemen.