maandag 9 juni 2008

As2O3

De geschiedenis in een tweegesprek

Hans Hiensch - Gerard Davelaar

(HH) De oprichting van de band (Jan en ik) gebeurde op de markt in Veenendaal.
Het moet in de kerstvakantie geweest zijn, want het scholen kerstvolleybal toernooi was aan de gang.
Wij waren op weg van Eltheto naar de gymzaal van de HBS.

(GD) Dat moet januari 1965 geweest zijn.
Ik weet nog dat wij in de herfst van 1964, samen met Henk Ertman bij jou in de schuur achter de winkel over de oprichting van een band hebben gesproken.
Het ging voornamelijk over het te spelen repertoire.
Daarna kocht ik bij muziekhandel van Hees, de single 'The House of the Rising Sun', van The Animals, die toen nog niet zolang uit was.
Zelf bespeelde ik geen instrument, en ik durfde mijn ouders niet om een gitaar te vragen, wat ik waarschijnlijk wel had moeten doen.
Dat is waarschijnlijk tevens ook de reden dat ik dit onthouden heb.

(HH) Het eerste optreden van As203 was op een verjaardagsfeest van Nelleke Hiensch aan de Kerkewijk, of ben ik in de war met ons optreden in de "Soos" aan de Kerkewijk?
Ook hier weer: geen idee welke datum dat was.

De viermansformatie gefotografeerd in het toilet van La Montagne
(GD) Dat optreden bij Nelleke klinkt aannemelijk want het optreden in de Soos moet in mei of juni van 1967 geweest zijn.
Jullie speelden toen in bovenstaande (foto) bezetting, onder meer 'Friday on my Mind' van de Easybeats, een grote hit in die tijd, in een hele goede uitvoering.
Karel Helder (Charly White) drumde toen, jullie drummer Jacob Brederveld, net als Ruud heb ik nooit zien spelen, ik ken hem alleen van de oefentapes.
Het optreden zelf herinner ik mij als professioneel en een groot succes.

(HH) Op 1 mei 19 ...???..... was er een festival in Utrecht wat georganiseerd werd door de PvdA.
Ik ben daar met een aantal Veenendalers naar toe geweest ...... geen idee wie !!
Was jij daar soms ook bij ?
Wel weet ik me te herinneren dat The Kinks en Golden Earring daar optraden.

(GD) Dat was in de Utrechtse Jaarbeurs, het PVDA festival, 7 mei 1966.
Ik heb nog een aantal knipsels over de rellen die toen plaatsvonden.
Stoelen kapot geslagen, agenten met de brandslangen bespoten, mijn eerste confrontatie met groepsgeweld. Inderdaad The Kinks, maar ook Golden Earrings en The Motions.
Trouwens, ook Karin Kent trad daar op.

We zijn met de trein gegaan, Dick Vink was ook mee, in zijn nieuwe heupbroek, waar hij bij verzuchtte dat hij nu eigenlijk ook een heuponderbroek wilde hebben.
(wat logisch klinkt, maar ik vraag mij wel eens af, waarom ik dat soort dingen onthoud).

(HH) Wij hebben een optreden gehad in de Eierhal in het voorprogramma van The Spencer Davis Group .... het jaar ? ...... geen idee laat staan een datum.
Het festival heette Stick to Sticks.
Ik meen dat Dragonfly daar ook speelde.

(GD) Van Stick to Sticks heb ik de poster nog, ontworpen door Mik Thoomes.
Een zilveren stuk papier, met oranje teksten erop, die niet wilden drogen, waardoor alles 'smette'.
Het optreden wat jij bedoelt werd georganiseerd door Fred Bruitsman op zaterdag 21 oktober 1967.
Oorspronkelijk zouden de Small Faces optreden, maar Spencer Davis sloot het festival af, zonder Stevie Winwood.

Stick to Sticks was op een latere datum.
Voor meer informatie kan je verder op dit blog terecht.
Ik woonde naast hoofdinspecteur van politie Dekker, die de brandveiligheid kwam controleren.
De organisatoren hadden witte vellen papier aan de muren gehangen, voor de vloeistofdia's, en volgens mij moesten die verwijderd worden.
Van de optredens herinner ik mij de blueszanger Bert Jansen nog, die het gebeuren gedeeltelijk beschreven heeft in zijn roman 'En nog steeds vlekken in de lakens', over opgroeien op de Veluwe in de sixties.
Verder trad Full House uit Utrecht op, die een aantal covers speelden van de eerste LP van Pink Floyd, dus 1968 moet kloppen. Ook Dragonfly was niet mis.

Laatste bezetting: Kees, Jan, Hans, Dirk en Ernst 1967/68
(HH) Ook was er een optreden in de jeugdherberg in Elst in het voorprogramma van Tee Set.
Het moet later in de tijd zijn geweest want we speelden daar met Ernst Kraft van Ermel.
Daar speelden ook een band uit Amerongen. (voortreffelijk covers van Jimi Hendrix) datum ...?..... geen flauwe notie.

(GD) Daar was ik bij, de optredens waren in de Eikelenkamp in Elst.
Ik herinner mij die Amerongse driemans formatie ook, voornamelijk door de psychedelisch beschilderde gitaar van de sologitarist en inderdaad de Hendrix en Cream covers.
De band heette Direction, een paar jaar geleden ben ik nog achter de band aangegaan voor een LP projekt.
De enige naam die ik kon vinden was Willem Bouman (uit Leersum/Amerongen), maar verder ben ik nooit gekomen.
Maar kijk verder op de blog, de hele geschiedenis van de band wordt daar uit de doeken gedaan
Ik dacht eerst dat het de Tielse formatie 'Mother's Love' - 'The Dream' was, met Floris Kolvenbach, maar dat was een vier- of vijfmans formatie.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Las over de gitarist solo
Willem bouman

Ben al een tijdje aan het zoeken of ik van vroeger van mijn vader foto's van Zijn band Direction, terug kan vinden vind het grappig dat hij alleen hier vernoemd wordt..
Hij heeft nog een keer opgetreden
Met Rob van de veer en bert van viegen Maar nu speelt hij alleen nog maar thuis..
zijn nooit Lp's gemaakt was alleen maar lol maken in de oude tijd

dave zei

Direction herinner ik mij als een uitstekende band. Weet je zeker dat er nooit opnames gemaakt zijn? Zelfs al zou er aan gesleuteld moeten worden wil ik wel proberem om iets beluisterbaars te maken, al is het maar een MP3 hier op de blog.