In het begin van de jaren zestig speelde op zaterdagavond vaak een bandje in het voormalige N.V.V. gebouw aan de Tuinstraat en deze avonden werden druk bezocht.
Veenendaalse bands zoals The Strangers, The Valley Stars, maar ook The Rubies en The Blue Sharks uit Ederveen, traden regelmatig op in en rond Veenendaal.
Café’s zoals Intiem aan de Prins Bernhardlaan, De Hertenkop aan de Cuneraweg en De Zonnehof tegenover het “Spinnenmeer” aan de Klomp werden druk door jongeren bezocht.
Toch bleef Marrinelli de grootste aantrekkingskracht op de jeugd houden.
Deze gelegenheid werd ook regelmatig in de weekenden aangedaan door de Duitse jongeren, die elders op deze blog genoemd worden.
Later in de jaren zestig trok er ook veel jeugd naar Maison Kramer en Hotel Vonk aan de Kerkewijk.
Deze gelegenheden waren in de tijd van de nadagen van de Rock and Roll en de daarop volgende Merseybeat periode (The Beatles, The Searchers, Gerry and the Pacemakers, etc.) de ontmoetingsplaatsen voor de jeugd van Veenendaal en omgeving.
Enkelen uit die tijd weten zelfs nog te vertellen, welke nummers er bij Marrinelli in de jukebox zaten.
Ook hadden een aantal jongeren een bepaald loopje: van onderaan de markt naar het kruispunt bij de Scheepjeswol op en neer.
De kringen waarin Dick Ott (van platenzaak van Hees aan de Patrimoniumlaan) destijds verkeerde hadden daar een speciale benaming voor.
Als ze op zaterdagavond naar de Hoofdstraat gingen, dan gingen ze zogenaamd "Pauk Zentsen". Pauk was een winkel onder aan de Markt en Zents was een kledingzaak aan het andere einde van de Hoofdstraat.
Na herhaalde klachten van de bewoners aan de Hoofdstraat en een resoluut ingrijpen van de politie nam het “praalrijden” door de Hoofdstraat behoorlijk af, maar de Hoofdstraat bleef toch nog tot ver in de jaren zestig op zaterdag-en zondagavond de ontmoetingsplaats voor menige jongere uit Veenendaal en omstreken.
In 1962 braken er tijdens de Lampegietersavond plotseling rellen uit.
Een werkplaats gelegen achter het winkelpand van de firma van Hees, waar o.a. Dick Ott werkte, ging in vlammen op omdat men vuurwerk over het dak van de winkel gooide.
De politie moest diverse charges uitvoeren om de orde te herstellen.
Dit was de basis voor een traditie die zich jarenlang zou voortzetten.
Rond 1965 begonnen er zich andere aktiviteiten te ontwikkelen, zo ontdekten enkele jongeren, die in de Hoofdstraat woonden, dat er onder een oud magazijn een pracht keldertje met gewelven was.
In deze kelder kwam in eerste instantie een select groepje jongelui samen, maar het gerucht breidde zich snel uit, en binnen de kortst mogelijke tijd was het er een drukte van jewelste.
De kleinzonen van de eigenaar kwamen later op het idee om van de zolder boven het magazijn een clubgebouw te maken en met vereende krachten werd de zolder verbouwd.
Er traden tijdens de weekenden groepen op, zoals Quibus 5 en de As2O3, en soms kon men van onder in het magazijn de vloer van de zolder gevaarlijk door zien buigen, omdat er tegen de honderd bezoekers aanwezig waren.
Vanuit het gehele land kwam er jeugd naar Veenendaal om de sfeer te proeven in de plaatselijke clubs.
In 't Dingetje traden bands op als Dirty Underwear uit Eindhoven, de Sammy Soul Set, Mozes 4 uit Amsterdam en Test uit Delft.
Een memorabel optreden werd verzorgd door Ferre Grignard uit Antwerpen, met zijn band, die op dat moment een hit had met "Ring, Ring, I've got to Sing' en 'Drunken Sailor'.
Ook Adam's Recital gaf acte de presence, de frontman Adam Hoptmann was van Pools-Joodse afkomst en woonde in Antwerpen.
Zijn eerste band daar noemde hij The Adams en met Adam's Recital werd hij 'de Belgische Jimi Hendrix' genoemd. Het schitterende 'There's No Place For The Lonely People' was één van de beste singles ooit in België opgenomen.
Mede door enige jongeren werd het "Stick to Sticks" popfestival in de voormalige Eierhal georganiseerd.
Bij een eerder festival wilde men The Small Faces naar Veenendaal halen, die bleken te duur te zijn, en voor een toen redelijke gage van een kleine 2300 gulden, kwam uiteindelijk The Spencer Davis Group uit Birmingham optreden.
Van het voorprogramma heb ik tot op heden niets terug kunnen vinden. Op 'Stick to Sticks' trad de As2O3 op, net als de Utrechtse band Full House en de Zeeuwse superformatie Dragonfly met Rudy de Queljoe was de afsluitende act.
Na een aantal hearings werd in het begin van de jaren zeventig (de later landelijk bekende) club Suzie Q geopend en raakte het afgelopen met de reeds bestaande clubs.
Suzie Q heeft vele nationale en internationale bands binnen de muren gehad en de club werd ook regelmatig genoemd in popprogramma's en in de muziekbladen van die tijd.
Op 26 augustus 1979 sloot ook Suzie Q de deuren en zo kwam er een einde aan een periode, waarin Veenendaal voor enkele jaren landelijk in de belangstelling mocht staan, vanwege zijn levendige en bruisende jeugd- en muziekcultuur.
(Jan Slagman)
Ik heb nog een kleine toevoeging aan het stuk wat Jan Slagman heeft geschreven.
Hij heeft het over locaties waar de Veenendaalse jeugd hun tijd doorbracht, waaronder:
Maison Kramer, Hotel Vonk, Marrinelli enz., maar 1 locatie is vergeten.
Er waren ook groepjes die "verkasten" naar Bollee in Rhenen.
Ik weet nog dat ik na Maison Kramer met een groep daar naartoe ging.
Op vrijdag werden er "plaatjes gedraaid", zoals men dat toen noemde, en op zaterdagavond was er altijd een band.
In de betreffende groep zaten o.a. Gert en Erica van Schoonhoven (broer en zus van Harry van Schoonhoven).
Trouwens nu ik Harry van Schoonhoven noem, concludeer ik opeens dat ik die naam nergens tegenkom op "Veens Lawaai".
Harry heeft diverse jaren muziek gemaakt in Veense bands.
Bij Bollee kwamen toen meer de "kakkers" (merendeels de "Puch-luitjes").
Ik kwam daar vanaf ca. 1967-1970.
Het “lawaai” van Veenendaal gebeurde meer in de randgemeenten, omdat de horeca in het Veen al om 23.30 uur moest sluiten, gingen velen na sluitingstijd naar de “Wiener Weinstube” in Rhenen, tegenwoordig, nu nog steeds te bezoeken als uitgaansgelegenheid BOLLEE.
Overgenomen door de zoon in de jaren negentig, heeft Bollee ook nu nog veel te bieden voor de Veenendalers, tot diep in de kleine uurtjes.
Voor meer informatie: www.bollee.nl
Na Suzie Q kwamen de Old Inn (Beatrixstraat) en de Valley Inn (Zandstraat).
In Old Inn was soms ook een band, maar ik weet niet meer of dat Veenendaalse bandjes waren.
Henri Bruitsman was de oprichter van Old Inn en Jan Kroesbergen (broer van Ari Kroesbergen) bakte er saté's op zaterdagavond.
Dit was allemaal zo rond 1970-1975.
De bezetting van de Strangers wijzigde weleens, Henny van Wakeren heeft er bijvoorbeeld ook ingezeten. Volgens mij als drummer en zanger. (Wim van Burken zat er toen ook in).
Later ging Henny van Wakeren alleen verder als organist en maakte muziek op bruiloften en partijen.
Wim van Burken stottert een beetje en de jongens van de band zeiden vroeger altijd tegen hem, als hij niet uit zijn woorden kon komen: Wim, zing het maar, dan verstaan we je beter!
Zingen ging nl. zonder horten of stoten.
De Hertenkop, Cuneraweg, Achterberg |
Mijn ouders waren dan op familiebezoek en wij namen de Solex van mijn moeder mee (ook stiekem uiteraard).
We droegen allebei een PTT-postcape (wat toen in de mode was).
Op het Panhuis was een bruggetje over het water, daar moest je een scherpe bocht nemen.
Door de cape verloor ik de macht over het stuur en uiteindelijk belandden we op een tuinpaadje van een huis op het Panhuis, pal voor de voordeur.
De bewoner kwam uit het huis en wilde hulp aanbieden, maar Gerda en ik moesten zo erg lachen en de man werd boos op ons.
Hij gooide woedend de deur dicht, waardoor wij vervolgens nog harder gingen lachen.
Het zullen wel zenuwen van de schrik geweest zijn :-).
Ook had de vader van Piet van Schuppen jr. (de makelaar) in die tijd een boerderij in Overberg gekocht.
Deze boerderij is het huidige restaurant De Holle Boom.
Een aantal jongens wilden daar toen een discotheek van maken.
Ik weet niet meer wie daar toen allemaal bezig zijn geweest om het te "verbouwen".
Hans Hiensch was daar volgens mij ook bij en ook Eric van Hardeveld.
Toen het eindelijk een beetje op een bar/ontmoetingsplaats begon te lijken, verkocht Piet sr. de boerderij.
(Elly van Merkesteijn)
Bollee werd al in de vroege jaren zestig bezocht door een bepaald gedeelte van de Veenendaalse jeugd, dat waren aanvankelijk geen kakkers, maar eerder geïnteresseerden in een gelegenheid waar men "netjes" kon uitgaan om b.v. te dansen.
Zo ging ook een gedeelte van de jeugd in de vroege jaren zestig naar bar De Pinguin op de markt in Ede en ook gingen er jongelui uit Veenendaal naar het Schouwtje op de Korenmarkt in Arnhem. Beide gelegenheden waren destijds aardig bekend in Veenendaal.
(Jan Slagman)
5 opmerkingen:
Kom ik in dit hele stuk nu De Pomp niet tegen? Daar heb ik in de jaren 70 nogal wat rondgehangen bij (veel) concerten van Herman Brood and his Wild Romance, Gruppo Sportive, The Tapes, Magna Carta, noem het allemaal maar op. Mag in dit overigens mooie overzicht denk ik niet ontbreken.
Ik mis hier bar-dancing ‘de Munt’ in Rhenen waar begin jaren ‘70 mijns inziens meer Veenendaalse jeugd kwam dan bij ‘Bollee’.
en bar dancing eddy op de kerkewijk ook 1969-1976 (oude hotel gerth)
Mooie gouden tijd zou het graag nog eens over doen
Je bent een hele belangrijke lokatie vergeten DE POMP, daar kwamen veel bekende Nederlandse bands als eart and Fire,Q65, Cuba and the blizzarts,BZN,enz,enz..
Een reactie posten